O 0ver de schrijftaal, stijl, en het dialect in de brieven.
Bijna steeds begint men
hun brief met een inleiding als:
“ Ik neem de pen ( of potlood) in mijn hand om
u enkele reken te schrijven en de staat mijner gezondheid kenbaar te maken
verhopende dat u de brief in dezelfde staat zal vinden.”
Als slot schrijft men::
“ Ik zal mijn brief
sluiten de hand van verre reikende”.
Soms staat er bij
“ en later of als de oorlog gedaan is van dichte” of “ ik ga
sluiten met de pen en niet met het hert”.
Er zijn ook een paar
andere meer zeggende slotzinnen
zoals die van soldaat
Leon Hosdez
“ Ziet in korte
woorden uit het diepst van mijn hart voor u en geheel uw familie en welke ik
u bid aan te nemen.”
of deze poëtische van soldaat Sylveer
Durnez:
“ Nu sluit ik
mijne brief met de pen maar niet met het hart. In achting groet ik u
papier vertrek van van hier
door water, velden en wind tot dat het zijn neeve Moritz Buyse vindt; “.
Dikwijls zijn het
antwoorden op brieven die zij van Alix ontvangen hebben dan leest men
“ Ik heb met veel
plijzier uw brief ontvangen ziende dat gij nog allen in goede gezondheid zijt”..
De brieven zijn
geschreven in het dialect en zoals men spreekt ook met
als “Nu; Alix..., en “ Gij zegt of gij
vraagt “ en in de stijl van deze tijd. Soms vlug gekrabbeld op willekeurige
blaadjes en bij soldaten aan gebrek aan papier of een comfortabele
schrijfplaats of tijdens zijn oponthoud aan het front.
I
Men schrijft zonder
leestekens ( punten en komma’s) , kennen de regel van d-t niet noch het
verschil tussen de "g" en "ch". en de enkele of dubbele
klinkers bv. “ Wij hoopen of weederkeeren” ”
.Om een betere
leesbaarheid heb ik leestekens ingevoegd. Heel dikwijls is in de
datum het jaartal omgekeerd zoals 1961 i.p.v; 1916
Enkele dialectwoorden
uit de landbouw:
300 lans en 130 aren
land, 20 gemeten vlas om te slijten, roten en te zwingelen, beeten (bieten) en
bitraepen , aale voeren in een aalput,, een zwingel van de wagen,, een kartang
(soort landbouw werkman),
Hier schrijft men Gilw’s:
“ Jul, ik zouw
moeten ( moest ik) ene wagonk heen (hebben) voor dat g’antworde
weere heed( heeft) ik zouw niet wachten want het zouw altermee lang duuren heer
(vooraleer) wij nog nekeer ( eens) een wagonk heen.(hebben)”Het is voor
mij stijf ( zeer) wel, wij zullen dan de ruze( moeite) betalen”;
Weet gij niet hoe dat die sporte in het
wiel gekomen is ? ( weet je hoe dat gebeurd is ?”
Het is een bitje geleen - Het zouw alligte ( binnen kort) meugen gedaan
zijn.
de
barieren (slagbomen),- geen sou trekken - niet kooplik van de veel dierte -
korte patienen ( klompen)- een
palto ( mantel)- een contremaitre (
onderchef)“
Hier moet ik hele dagen in mijn bed van
den doktoor maar dat hangt mijn klooten uit.
Cyrielle zijn slaapmaat is ook over 14
dagen berecht geweest, ik heb gemeend dat hij ging gaan zien naar de nunnen
maar den duvel wilt niet doodgaan, hij zit reeds op, kan smooren en vloeken en
goed keppen van de affaire.
‘k heb onze grote kamejonk ( camion)
verkocht voor 750 fr.. Had het moeten voor den oorloge zijn ik had er geen 200
fr. voor gehad. Het waren maar de achterwielen meer die geheel goed waren en
het ijzer. Ik heb nog de gareel en de zwingel en het arnas ( harnas) en mijn
grote basche maar ik zal dat niet verkoopen. Ge wit ( weet) niet waar dat zouw
kunnen te passe komen (waarvoor dat nog kan dienen) .
Een staaltje dialect uit de brief van Six Nelliy
Maurice,
Ge peinst dat wij allemaal dood zijn maar ‘t is geen waar, het is
een tijd die mankiert ( ontbreekt) We hebben deze maand gedaan gehad met de bitraepen,(
suikerbieten) dat was zaterdag
gepasseerd acht dagen en nu zit ik in een ander werk, ik heb nog drie dagen bij
een ander boer gewerkt aan zijn bitraepe ( bieten) ik ben woensdag 15
november poester ( boerenwerker) genoemd,Ik heb nu voor het moment 27
koeien te bestellen. Ik moet al doen wat er aan te doen is en ik win een
schoone dageure.( dagloon) Ge zou
moeten raen ( raden) ge zou moeten veele raen. Ik zal het de naaste keer
op mijne brief zetten t ik het niet juiste weet.
Maurice wij hebben verleden week een brief gehad van. Ik heb het
bijna vergeten. Ik heb onze grote kamejonk ( camion) verkocht voor 750
fr.. Had het moeten voor den oorloge zijn ik had er geen 200 fr. voor gehad.
Het waren maar de achterwielen meer die geheel goed waren en het ijzer. Ik heb
nog de gareel en de zwingel en het arnas ( harnas) en mijn grote basche ( zeil) maar ik zal dat niet verkoopen.
Ge wit niet waar dat zouw kunnen te passe komen..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten