Op 28 en 29 september stuurt broer Achiel naar zijn zus een brief op bijzonder briefpapier met tekeningen van een bekende kunstenaar Alfred Bastien.
Deze brieven zijn niet alleen interessant om hun presentatie maar ook om hun inhoud. Blijkbaar in het vluchthuis of hospitaalklooster waar Alix was werden er ook konijnen gekweekt.
Hij schreef:
"Alix, ik verlang zoo om in congee te mogen komen om een konin te fretten en het is nog zoo lang. Als er een veten (vetten) in is slaat hem maar de kop af en zend hem maar op. Ik zal hem hier fretten"
s'Anderen daags schrijft hij: " Als ge wilt steek er twee vleschen ( flessen) win in ".
Onder stimulans van Alfred Bastien en Léon Huygens werd op 10 mei 1916 de "Section Artistique " opgericht, een artistieke eenheid met de bedoeling als “frontschilder” de gruwel van de oorlog te tekenen. Ook koningin Elisabeth had mee geijverd voor het oprichten van deze artistieke legerafdeling. Reeds voordien waren er kunstenaars actief aan het front, maar deze hadden het niet altijd gemakkelijk: ze mochten niet overal komen en zomaar schetsen of foto's maken. De "Section Artistique" werd vooral opgericht om praktische reden van makkelijke toegang tot de locaties. Ze konden rondreizen om taferelen te tekenen als documentairemakers en front journalisten.
Hier schilderde hij een hele reeks aquarellen van gevechten nabij Arras en Passendale. Een aantal van deze werken maken nu deel uit van de Beaverbrook Collection in het Canadian War Museum in Ottawa, Canada.
Hij is de schilder van het “ Panorama van het ijzerfront” met een apocalyptisch afmeting van 115 m lang op 14 m hoog, tot 1925 in Brussel tentoongesteld en nadien in Oostende en in het Koninklijk Legermuseum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten